Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kahwin Sedap

kongsiresepiayam.com – Assalamualaikum, salam sejahtera. Hello kawan-kawan apa khabar? Semoga semua rakan-rakan dalam keadaan sihat sentiasa. Ayam masak merah sememangnya menjadi makanan tradisional yang sering dihidangkan untuk hari yang istimewa seperti majlis perkahwinan atau kenduri. Ayam masak merah kenduri yang paling terkenal adalah ayam masak merah kenduri utara. Rasa ayam masak merah kenduri tak jauh berbeza dengan ayam masak merah biasa, sama-sama sedap. Buat masa ini saya nak berkongsi resepi ayam masak merah kenduri yang sedap untuk Anda.

Untuk membuat ayam masak merah kenduri ni pun mudah. Walaupun untuk membuat ayam masak merah kenduri ni mudah, jangan risau, rasa ayam masak merah kenduri ni pun tak kalah sedap dengan ayam masak merah chef wan yang terkenal itu, hehee… Ok, langsung sahaja kita tengok resepi ayam masak merah kenduri kahwin yang sedap di bawah ni

Resepi Ayam Masak Merah Kenduri Kahwin Sedap

Baca Juga : Resepi Ayam Masak Halia Madu Simple dan Sedap

Bahan-Bahan

  • 1 ekor ayam – lumur kunyit dan garam dan goreng separuh masak
  • 3 biji tomato belah 4
  • 2 sudu besar sos cili
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 60 ml santan
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 250 ml air
  • gula secukup rasa
  • garam secukup rasa
  • kacang peas – opsyenal
  • minyak untuk menumis

Bahan Hiris

  • 5 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang besar
  • 2 cm halian – dihiris jadi 3 keping

Bahan Kisar Halus

  • 5 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah
  • 20 tangkai cili kering – direbus sebentar kemudian dikisar
  • 4 biji bawang besar
  • 2 cm halia

Cara-Cara

  1. Panaskan minyak dalam kuali. selepas itu tumis bahan hirisan sampai layu da harum. kemudian masukan bahan kisar dan gaul rata.
  2. Masukan sos cili dan cili kering yang dikisar tadi dan tumis sebentar sampai pecah minyak.
  3. Lepas tu bila sudah pecah minyak masukan ayam yang digoreng separuh masak tadi. kacau rata dan biarkan seketika.
  4. Masukan air mengikut sesuai selera dan masukan santan untuk memekatkan. selepas itu masukan garam dan tomato.
  5. Masak kembali sampai pecah minyak dan bila ingin rasa yang lebih sedap boleh masukan sedikit gula. bila warna sudah cukup cantik dan rasa dah sebati.
  6. Tutup api dan hidangkan bersama nasi minyak, nasi tomato, dan nasi briyani.

Source: resepimudah

Ayam masak merah kenduri dah sedia untuk dihidangkan. Mudah lah membuat masakan ayam masak merah ni? Sila cuba resepi ayam masak merah kenduri ni di rumah dan jangan lupa untuk berkongsi dengan rakan-rakan anda. Selamat mencuba 🙂

Baca Juga : Resepi Nasi Lemak Kukus Ayam Goreng Berempah Simple dan Sedap

Incoming search terms:

  • resepi ayam masak merah kenduri kahwin
  • ayam masak merah kenduri
  • ayam masak merah kenduri utara
  • resepi ayam pedas majlis kahwin

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *